Píšeme správne Váš alebo váš? – PRAVIDLÁ

Píšete e-mail a premýšľate, či osloviť adresáta v slove Váš s veľkým či malým v? Chcete mu dať najavo, že si ho vážite, ale zároveň nechcete, aby to pôsobilo lacno? Poradíme vám, kedy písať veľké a kedy malé písmeno.

Všetko záleží na vzťahoch

V prvom rade je dobré si uvedomiť, že veľké písmená sa používajú podľa toho, aký vzťah máme k adresátovi. Nie podľa toho, aký druh správy píšeme a ako ho posielame. Podľa veľkého písmena totiž adresát vidí, ako veľmi si ho vážime. Keď niekomu tykáme, nemusíme mu tiež automaticky písať (miesto Ty) ty s malým t.

Veľké V – Váš

Ak sa rozhodnete napísať veľké písmeno v oslovení, vyjadrujete tým úctu k adresátovi. Nikdy nespravíte chybu, pokiaľ veľké V napíšete do oficiálneho listu v úradnej komunikácii. Veľké V sa píše v prípade, že oslovujete viac osôb aj jednu konkrétnu. Aby sa nám to lepšie pamätalo, ukážeme si pár príkladov:

Chceli by sme Vás požiadať o dovolenie návštevy. Bude to možné?
Radi by sme Vás pozvali na spoločné stretnutie, ktoré sa bude konať budúcu nedeľu.
Vážený pán Novák, potrebujeme Váš dom zahrnúť do výberu.
Vážení kolegovia, všetkým by som Vám chcel popriať pekné sviatky.

Malé v – váš

Keď sa rozhodnete pre malé písmeno, budete písať asi osobe, ktorá je vám bližšia. Poznáte ju pár rokov či celý život. Sú to napríklad rodičia, babička a dedo alebo kamaráti z detstva a spolužiaci.

Vždy ide o neformálnu komunikáciu, ktorá je skôr uvoľnená a priateľská. Pokiaľ však chcete, aby malo písane nejakú vážnosť a bolo skôr formálne, môžete aj v tomto prípadne napísať veľké písmeno.

Ahoj kamaráti, chceme vás pozvať na oslavu narodenín, ktorá bude v piatok.
Zdravím, je váš pozemok stále na predaj? Ďakujem za správu.
Dobrý deň, Miroslav, vaše konáre zasahujú za môj plot. Môžete s nimi niečo urobiť?

Takže si to zhrňme

  • Ak píšete formálne písanie a chcete vyjadriť úctu k adresátovi, napíšte veľké písmeno.
  • Ak píšete priateľský odkaz a chcete aj tak vyjadriť úctu, napíšte veľké písmeno.
  • Ak píšete priateľský odkaz kamarátom a nejde o nič vážneho, píšte oslovenie s malým písmenom.

A teraz jedna rada pre markeťákov

Pohybujete sa v prostredí a riešite často dilemu, či potencionálnych zákazníkov osloviť veľkým či malým písmenom? Máme pre vás radu, píšte všade malé písmeno. Oslovujete totiž väčší okruh čitateľov, ktorých nepoznáte, a zároveň nechcete, aby obsah pôsobil vtieravo.

Bolieva vás často hlava? Ponúkame lieky s rýchlym účinkom.
Máme pre vás jedinečnú ponuku poukazov na zájazdy.

Ak už používate akékoľvek písmeno, používajte ho od začiatku až do konca jedného textu, aby zostal konzistentný.

Send this to a friend