Slohový útvar – Motivačný list
Sú slohy, ktoré napíšete v škole, pri maturite... a to bude možno naposledy. Potom už vám nebudú nanič. Stane sa z vás atómový fyzik, ktorý rozhodne nebude musieť dokazovať svetu, že vie napísať skvelé rozprávanie.
Sú slohy, ktoré napíšete v škole, pri maturite... a to bude možno naposledy. Potom už vám nebudú nanič. Stane sa z vás atómový fyzik, ktorý rozhodne nebude musieť dokazovať svetu, že vie napísať skvelé rozprávanie.
Popri odborných slohoch, pri písaní ktorých musíte mať nejaké širšie odborné znalosti (pretože výklad o kostre človeka nenapíšete bez znalostí o kostre človeka), ale sú slohy, kde vám môže (občas však nemusí) stačiť dopodrobna poznať mamku, najlepšieho kamaráta či inú pre vás podstatnú osobu.
Medzi veľmi často vyberané slohové útvary patrí úvaha. Neznie totiž vôbec zložito. Schopnosť vyrozprávať príbeh nemá každý, žiadosť či výklad vyžadujú odbornejšie znalosti štýlu aj témy... Ale uvažovať? To dokáže každý!
Ako názov napovedá, hlavnou úlohou opisu je niečo opísať. Nie je na tom nič zložité, žiadne zákernosti. Aj keď predsa len... Nie je teda opis vlastne charakteristika s menej sofistikovaným názvom?
Administratívne testy spoločne s motivačným listom patria do tej skupiny slohových útvarov, ktoré využijeme nielen v škole, ale aj v skutočnom živote, predovšetkým v komunikácii s úradmi a ďalšími oficiálnymi orgánmi.
V dnešnej dobe už u väčšiny žiadostí existujú vzory, ktoré si môžeme stiahnuť, vytlačiť či inak získať a stačí do nich vyplniť požadované údaje. Nie je to však pravidlom, je preto dobré vedieť žiadosť napísať aj bez vzoru, keby náhodou nebol k dispozícii.
Tak, ako máme rôzne štýly obliekania, tak máme aj v slovenčine pre písanie textov rôzne funkčné štýly – rovnako, ako nemôžeme ísť na maturitu v pyžame, nemôžeme ani napísať úradný list plný rýmov a nárečových výrazov. Práve na štýl prináležiaci úradnému listu, teda štýl administratívny, sa v tomto článku zameriame.
Pomerne významné zastúpenie v slohových útvaroch majú útvary publicistické, teda novinárske. V praktickom živote sa dnes už častejšie stretneme skôr s hovorenými prejavmi, čo však neznamená, že tie písané vymizli. Naopak. Stále sa s nimi stretneme v novinách, časopisoch či na internete. Alebo v škole, keď ich musíme napísať. V tomto článku si povieme niečo o troch publicistických útvaroch – o správe, reportáži a fejtóne.
V reportáži už nejde len o holé informácie, s publicistickým štýlom sa tu totiž mieša aj štýl odborný a umelecký. Jej úlohou je informovať zaujímavo, názorne čitateľovi ponúknuť čo najpresnejšiu predstavu toho, čo sa odohralo. Nie je preto divu, že je podmienkou autorovo očité svedectvo.
Fejtón, hoci sa to tak na prvý pohľad nemusí zdať, patrí medzi najťažšie slohové útvary. Nie preto, že by mal zložitú štruktúru. Nie kvôli odbornej náročnosti. Kameňom úrazu je to, že tento útvar musí byť humorný, čo sa nemusí zdať ako prekážka. Skúste sa ale postaviť pred päťdesiat rôznych ľudí a rozprávať vtip, ktorý každého z nich rozosmeje. Ľudia sú rôzni. Niekto chápe iróniu, niekto nie.